Lelystad Airport (poll)

De voors en tegens

Plattelandsvraagstukken 23 augustus 2019 8

De uitbreiding van het vliegveld Lelystad roept flink wat emoties op. Onder de lage aanvliegroutes in het oosten, midden en noorden van het land zit niemand op lawaai te wachten. Actiegroepen en de politiek roeren zich. De minister heeft de (her)opening van Lelystad Airport al twee keer uitgesteld, maar ze houdt strak vast aan de uitbreiding.

Hoofdpijndossier Lelystad Airport

Voor minister Cora van Nieuwenhuizen is Lelystad Airport langzamerhand een hoofdpijndossier. Ze heeft al twee keer bakzeil moeten halen wat betreft de (her)opening van het vliegveld. Eerst lag de Europese Commissie dwars. Brussel verzet zich tegen de bepaling dat alleen maatschappijen die van Schiphol naar Lelystad verhuizen daar mogen vliegen. Dat is nog niet afgekaart. En april 2020 is evenmin haalbaar door een uitspraak van de Raad van State over de stikstofuitstoot die nadelig is voor de natuur.

Streefdatum voor de opening is nu eind 2020, maar of dat gehaald wordt is de vraag; er is zelfs kans dat het helemaal niet door gaat. Als het licht wel op groen gaat, stijgen en landen er tussen zes uur ’s morgens en twaalf uur ’s avonds voortdurend vliegtuigen. In het begin gaat het om vijftien vluchten per dag, maar dat klimt naar vijftig stuks. En in vakantietijd nog véél meer, want het gaat om vakantievluchten. In totaal gaat het uiteindelijk om 45.000 vliegbewegingen per jaar.

Geluid van een vrachtwagen
Die vliegtuigen komen aanvliegen op een hoogte van 1.800 en 2.700 meter. Het geluid op 1.800 meter komt volgens de actiegroep Hoog Overijssel overeen met een vrachtwagen die met een snelheid van 70 kilometer op een afstand van 60 meter voorbij rijdt. Flink hoorbaar dus. Op 2.700 meter is dat een stuk minder. Niet alleen de herrie speelt een rol, ook vogels die op een lagere hoogte geraakt kunnen worden. En dan is er nog de milieuoverlast.

Actiegroepen vóór en tegen
In alle delen van Oost-, Midden- en Noord-Nederland keren actiegroepen zich tegen de uitbreiding. Het zijn er inmiddels achttien die zich onder de Stichting Actiegroepen tegen Laagvliegen hebben verzameld. Dat heeft onder meer een handtekeningenactie opgeleverd, die 80.000 keer is ondertekend. De actiegroepen toonden aan dat er flinke fouten zijn gemaakt in de berekeningen. In Lelystad is een groep die juist fervent voorstander is van de uitbreiding: goed voor het imago van de polderstad, maar vooral ook voor de plaatselijke en regionale economie.

Tot slot naar de rechter
De politiek is ook nog aan zet. Mogelijk dat straks een meerderheid in de Tweede Kamer tegen is. De minister heeft evenwel de mogelijkheid om een besluit hierover naast zich neer te leggen. Belangrijk in de discussie is een toekomstvisie op de luchtvaart, die de minister in het najaar uitbrengt. Ook een herinrichting van het luchtruim is een belangrijk punt, maar dat is pas over een paar jaar aan de orde. Daar wacht de minister niet op. Dan heeft ze wel de actiegroepen tegen zich, want die hebben al aangekondigd dat ze hun verzet juridisch doorzetten tot aan de hoogste rechter.


Voor en tegen

Lelystad Airport Moet Door: Enorme opsteker voor de economie

“De uitbreiding van Lelystad Airport is een enorme opsteker voor Lelystad en Flevoland.” Bart-Jan Binnerts, notaris in Lelystad en mede-initiatiefnemer van de Stichting Lelystad Airport Moet Door, is een hartgrondig voorstander van de uitbreiding.

Hoog Overijsel: Lawaai is hoogst irritant

“We voelen ons belazerd.” Jan Rooijakkers uit Dalfsen, voorzitter van Hoog Overijssel, is ontstemd over de wijze waarop het ministerie de bezwaren tegen de uitbreiding van luchthaven Lelystad weg wuift. “Er zijn bijna 10.000 bezwaren binnengekomen. Zelf hebben we een reactie van 210 pagina’s ingestuurd. Heel veel werk zit er in. Het geheel is juridisch goed onderbouwd en daar krijg je dan nauwelijks antwoord op. 10.000 bezwaren en dan drie heel kleine aanpassingen. Onvoorstelbaar!”

Red de Veluwe: Het zijn waanzinnige plannen

“We blijven ons inzetten tegen de waanzinnige plannen om nog een vliegveld aan te leggen ten koste van mensen en milieu. Een plan dat er op een vuile manier doorheen wordt gedrukt.” De actiegroep Red de Veluwe keert zich op haar website in stevige bewoordingen tegen de uitbreiding van het vliegveld in Lelystad.

--------------------------------------------------------------

Brussel geeft groen licht voor Lelystad!

https://nos.nl/l/2300526

De opening van Lelystad AirPort is weer een stukje dichterbij.

Vluchten mogen wat de Europese lidstaten betreft verdeeld worden tussen Schiphol en Lelystad. Maar daarmee is het vliegveld nog niet open. Het is echter wel een belangrijke hobbel.

Onze plattelandstelling in het najaarsnummer is:

Lelystad Airport WEL/NIET
Laat je stem horen!

--------------------------------------------------------------

Wat vindt u? Vul de poll hieronder in. We zijn benieuwd!

Lelystad Airport: WEL of NIET?

Plaats een reactie

8 Reacties

  • Feenstra

    16 September 2019 22:16:02

    Absoluut tegen

  • J. Wassink

    14 September 2019 13:09:46

    We (Den Haag) moeten eerst het stikstofprobleem oplossen,
    zodat er in ieder geval weer huizen kunnen worden gebouwd.
    En onze boeren moeten hun bedrijf kunnen blijven runnen.

  • Henk van Ginkel

    13 September 2019 17:16:48

    Nog meer vliegbewegingen zijn complete waanzin!

  • martin en enna Wiltink

    1 September 2019 16:19:31

    Vakantie vluchten kunnen heel goed via andere vliegvelden, b.v. Groningen airport. Als men daar eens geweest is ziet men de ruimte die daar is. Verder is Eindhoven ook prima, en niet te vergeten vliegveld Twente met zijn 3 km baan plaats voor de grootste toestellen die er zijn de A 380. Parkeren geen gebrek. Vr. groet, Fam WILTINK

  • Jhw ten Tije

    31 August 2019 17:50:31

    Laat al die vakantiegangers lekker met de auto of trein gaan en onze natuur niet laten verpesten door al die CO2’s en geluidsoverlast die deze vliegtuigen veroorzaken.

  • G. Grobben

    30 August 2019 14:08:41

    Waar Lelystad e.o. er een beetje op vooruit gaat qua werkgelegenheid, gaat een groot deel van Gelderland en een deel van Overijssel er op achteruit. Waar b.v. de Veluwe een groot vakantiegebied is, zal ongetwijfeld het aantal vakantiegangers sterk afnemen door lawaai en vieze, milieubelastende fijnstof en ultra-fijnstof. Stop deze idiote uitbreiding, Nederland is er te klein voor!!

  • G. Nijland

    30 August 2019 13:30:25

    De voorstanders zijn ongevoelig voor de toekomst van hun nageslacht en buitengewoon eenzijdig in hun benadering

  • Hjw dijkstra

    30 August 2019 12:26:16

    Tegen